Cora 1/2019

Autoilumuuttuu, muuttuukomaalaaminen? Autoalan kehitys kulkee kovaa vauhtia eteenpäin. Autoihin tulee uusia voimanlähteitä, joilla pyritään vähentämään ilmakehän hiilidioksidipäästöjä. Sähköautot ovat kovasti puheenaiheena, mutta ovatko ne lopullinen ratkaisu? Sähkön ja akkujen tuotanto tuottaa hiilidioksidipääs- töjä, ja ainakin osittain ongelma siirtyy vain toiseen paikkaan. Ilmaston lämpenemistä ei pysäytetä pelkästään autojen hiilidioksidi- päästöjä vähentämällä, vaan haaste koskee koko globaalia energiateollisuutta. Vetyä on runsaasti saatavana, ja energialähteenä se ei tuota haitallisia päästöjä, ehkä siksi se voisi olla tulevaisuuden autojen voimanlähde. Olipa tulevien autojen voimanlähde mikä tahansa, niin itseohjautuvia ne tulevat ole- maan. Uusissa autoissa on jo nyt kehittyneitä järjestelmiä. Edellä ajavan nopeuden mukaan säätyvä vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäyksen esto ja automaattinen pysäköinti ovat jo tätä päivää. Järjestelmät kehittyvät nopeasti, nopeammin kuin autokanta uusiutuu. Samalla kun teknologia kehittyy, myös liikenneturvallisuus paranee. Se taas merkitsee vähemmän kolarivaurioita. Automaalaus muuttuu Myös automaalausalalla kehitys kulkee lujaa, ja teknologia korvaa ihmistyötä. Kehittyneen toiminnanohjausjärjestelmän avulla yrittäjä säästää töiden järjestelyyn ja hallinnointiin kuluvaa aikaa ja saa yksityiskohtaista dataa toiminnan pullonkaulojen paikantamiseksi. Autojen sävyissä esiintyvät lukemattomat variaatiot tunnistetaan ja oikea korjausmaali- sävy valitaan sävymittarin avulla ilman aikaa vievää karttamallien katselua ja sävymallien maalaamista, sävyttämisestä eli sävyn taitta- misesta nyt puhumattakaan. Laitteen valit- seman korjausmaalisävyn valmistaa auto- maattinen maalien sekoituskone napin pai- nalluksella jopa kymmenen kertaa ihmistä tarkemmin. Nämä ovat jo automaalaamon arkipäivää, joista vielä kymmenen vuotta sitten nähtiin vaan haaveunta.  Automaalausalalla teknologia korvaa ihmistyötä. Alalla vallitsevan hintakilpailun ja -paineen vuoksi toimintojen tehostaminen ja uuden teknologian käyttöönotto on lähes välttämä- töntä, mikäli aikoo menestyä. Aikaa ei ole tuhlattavaksi turhaan työhön. Ilmakehän suojelemiseksi säädetty VOC-lainsäädäntö pakotti autoalan 2000-luvun alussa siirty- mään vesiohenteisiin ja korkean kuiva-ainepi- toisuuden maalituotteisiin. Tuskinpa nyky- maalari haluaisi ottaa käyttöön entisen kal- taisia liuotintuotteita vaikka se olisi mahdol- lista. Vai miten on? 14 CORAREFINISH 1/2019

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=