Cora 1/2019
Ennen oli ennen – nyt on nyt 1950-luvulla maalattiin selluloosamaaleilla, eikä autosävyjen värikarttoja tai sekoitusjär- jestelmiä ollut. 60-luvulla tulivat synteettiset keinohartsimaalit ja maalien sekoitusjärjes- telmät. Värikartat olivat painovärein tehtyjä ja viitteellisiä. Sävyjen valmistusreseptit olivat pahvikorteilla. 70-luvulla saatiin 2- komponenttiset akryylimaalit ja reseptit mik- rofilmeillä, sävykartat olivat edelleen paina- malla tehtyjä. Metallihohtosävyt olivat samaa akryylimaalia, kunnes 80-luvulla kaksi- kerrosjärjestelmät alkoivat yleistyä. Nykyisin jopa sävyjen variaatioista on tarkat, automaalilla ruiskuttamalla tehdyt sävymallit. Nykyisin lähes kaikki henkilöautosävyt ovat vesiohenteista värimassaa, jonka päälle ruis- kutetaan 2-K UHS-kirkaslakka. Jopa sävyjen variaatioista on tarkat, automaalilla ruiskutta- malla tehdyt sävymallit. Kuka haluaisi palata entiseen vaikka voisi? Kuka haluaa ottaa uudet, tulevaisuuden välineet käyttöön heti kun mahdollista? Millaisinmaalein tulevaisuudessa maalaamme? Alan kehitystä on ohjannut tuottavuuden ja työturvallisuuden parantaminen sekä viime vaiheissa myös ilmakehän suojelu. Maalien- kaan päästöjen vähentämisessä on tuskin sanottu viimeistä sanaa. Millainen mahtaa olla vauriokorjausmaalauksen tulevaisuus? Millaisia mahtavat olla tulevaisuuden pinnoit- teet? Olisiko tulevaisuuden itseohjautuva robotti- auto valmistettu täysin uudenlaisesta kier- rätys- tai komposiittimateriaalista, joka on pinnoitettu täysin liuotinvapaalla pinnoit- teella? Teippaus on täysin liuotinvapaa pin- noitemenetelmä. Sen käyttö on yleistynyt ja trendi jatkunee. Tuleeko teippauksesta tule- vaisuuden autojen pinnoite? Muodon muistavia materiaaleja on jo nykyisin olemassa ja teknologian kehitys jatkuu. Mitä jos muodon muistavien kompo- siittien käyttö korimateriaalina yleistyy, ja yhä vaikeammat lommot nousevat itsestään tai vähän lämmittämällä takaisin muo- toonsa? Naarmun itsestään korjaavia nanoteknolo- giaan perustuvia kirkaslakkojakin on markki- noilla. Toistaiseksi puhutaan lähes näkymät- tömien naarmujen paranemisesta, mutta entä kun teknologia kehittyy ja tulevai- suuden maali korjaa itsensä lähes kuin ihmisen iho? Parhaiten pärjäävät ne, jotka ennakkoluulottomasti luopuvat vanhasta ja ottavat käyttöönsä uudet tekniikat ja menetelmät. Entä jos tulevaisuuden autot on valmistettu muodon muistavasta komposiittimateriaa- lista, joka on pinnoitettu naarmun itsekorjaa- valla pinnoitteella? Entä jos tulevaisuuden vauriokorjaus, silloin harvoin kun sellaista tarvitaan, tehdään tulostaen mahdollisesti tarvittavat uudet paneelit 3D-tulostimella? Pinnoittamalla paneelit liuotinvapaalla uuden nanoteknologian kirkashartsilla, joka levitetään myös vaurioitumattomalle alu- eelle, jolloin sen lasimainen kameleontin dna:sta muokattu biologinen pigmentti kopioi ja monistaa alkuperäisen sävyn kor- jausalueelle? Kuka tietää. Varmaa on vain se, että kehitys jatkuu ja ala muuttuu. Parhaiten pärjäävät ne, jotka ennakkoluulottomasti luopuvat van- hasta ja ottavat käyttöönsä uudet tekniikat ja menetelmät. PPG Hockey - kiekot maaliin Tiesitkö, että NHL-liigassa joukkueet jäädyttävät pelikiekkonsa? Jäädytetyt kiekot liukuvat jään pinnalla nopeammin ja pehmeämmin, mahdollistaen siten paremman kiekonkäsittelyn pelin aikana. PPG:n toimittaman, lämpötilaa indikoivan pinnoitteen ansiosta kiekkojen kuviointi muuttuu violetista kirkkaaksi, kun lämpötila nousee. Tällöin toimitsijat tietävät, että on aika vaihtaa uusi jäädytetty kiekko peliin. www.corarefinish.fi 1/2019 15
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=