Cora 2/2018

www.corarefinish.fi 2 / 2018  7 6  CORAREFINISH 2 / 2018 Automaalaamo Julkunen otti ProcessManager- toiminnanohjaus- järjestelmän käyt- töön syyskuussa vuonna 2013. OHJELMAN käyttöönoton myötä toiminnan tehokkuus on parantu- nut 20-30 prosenttia. Myös kannat- tavuus on parantunut selvästi. ”Tehokkuuden parantuminen on se ehdottomasti paras hyöty, jota en osannut edes kuvitella silloin, kun otimme ohjelman käyttöön. Työs- kentelymme on muuttunut 20-30 prosenttia tehokkaammaksi. Mui- ta hyötyjä saadaan esimerkiksi las- kutukseen ja aikatauluihin”, yrittäjä Tero Julkunen sanoo. Julkunen on hyödyntänyt oh- jelmasta saatavia tietoja myös uus- asiakashankinnassa. ”Voin kertoa suoraan, kuinka pitkään autot kes- kimäärin seisovat meillä. Tämmöi- set on hyviä valtteja, kun lähdetään neuvottelemaan uusien asiakkaiden kanssa”, Julkunen lisää. Ryhtiä ja tuottavuutta työpäivään ProcessManagerin avulla työt saa organisoitua tehokkaasti automaa- laamossa. Samalla parantuu kan- nattavuus. Tero Julkunen muiste- lee syitä ohjelman hankkimiseen. Eniten häntä huoletti aikoinaan tie- donkulku silloin, kun hän itse ei ole paikalla maalaamossa. ”Ennen ProcessManageria oli aika karmivaa olla vaikka viikko lo- malla ja palata sitten perkaamaan ti- lannetta, kun ei tiennyt, miten työt ovat sujuneet. Nyt on kaikki tiedos- sa: mitä milläkin hetkellä on tehty ja miten autoja on liikkunut”, Julku- nen kertoo. Vaikka aurinkotuolissa istuen voi kännykästä katsoa, pal- jonko maalaamossa on töitä, missä vaiheessa ne ovat ja ovatko kaikki työntekijät tulleet ajoissa töihin. Toinen iso ongelma liittyi aikai- semmin töiden organisointiin. En- nen siihen liittyi paljon puhelimella soittelua. Autoja saattoi tulla työs- tettäväksi aika yllättäen isokin mää- rä ja niistä kerrottiin puhelimitse, että tee lisäksi tätä ja tuota. Tieto ei aina kulkenut kaikille työntekijöille ja asioita jäi tekemättä. ”Nyt väki tietää samalla hetkellä kuin minä, kun autoja on tulossa, ja mitä niis- tä maalataan. Maalarit voivat alkaa kiirehtiä meneillään olevia töitä alta pois. Yleinen tiedonkulun parantu- minen oli juuri se syy, miksi tuon ohjelman aikoinaan halusin. Sitten siellä on tullut plussana vaikka mitä muita ominaisuuksia, joita en itse osannut silloin vielä edes toivoa”, Julkunen lisää. Mukana kehitystyössä Ohjelma on nyt ollut Automaalaa- mo Julkusella käytössä reilut neljä vuotta. Vuosien varrella ohjelmaa on kehitetty asiakkaiden toiveiden mukaan. Myös Tero Julkunen on ollut mukana kehitystyössä ja saa- nut läpi paljon muutoksia. Julkusen mielestä ohjelman ainoa ongelma on se, että sitä käyttävät sekä pie- net automaalaamot että huomatta- vasti suuremmat yritykset. Toisaal- ta tämä on myös iso etu, sillä mitä isommaksi oma toiminta kasvaa, niin haasteetkin kasvavat ja joku toi- nen yritys on jo ratkonut ne ja oh- jelma on valmis. Lisäksi muutokset tulevat aina käyttäjien kokemuksien ja tarpeiden mukaan eikä esimerkik- si vakuutusyhtiöiden. ”Itse haluai- sin, että käyttäjien kanssa tavattai- siin muutamia kertoja vuosittain ja vaihdettaisiin kokemuksia”, Julku- nen toteaa. ”Joissakin jutuissa joudutaan menemään ikään kuin keskiarvoil- la. Sitä ei voi räätälöidä minulle ihan sellaiseksi kuin haluaisin, kos- ka sitten se ei sopisi jollekin toisel- le. Pääasiassa ohjelman käyttöönot- to meni kuitenkin tosi hyvin, kaikki oli helppoa ja työntekijät sekä asiak- kaat olivat ohjelmasta todella innos- tuneita.” Ohjelma myös rekisteröi käytet- tävät materiaalit ja työvaiheen te- kijät, näin myös mahdollisiin laatu- poikkeamiin on helpompi puuttua. Maalaamosta tavallaan katoaa se ”joku muu”, nähdään suoraan kenen vastuulla työvaihe on ollut ja voi- daan tutkia, mikä meni vikaan. Ohjelman peruskäytön saa rul- laamaan helposti, mutta raportoin- nin käyttöön pitää jo nähdä hie- man vaivaa ja perehtyä asiaan. Tero Julkunen on Suomessa edelläkävi- jä ohjelman laajassa käytössä. Au- tomaalaamo Julkusen työntekijät kirjautuvat töihin eli autoihin. Jo- kaisen auton kohdalta ohjelmasta näkee, kuka siihen on tehnyt mi- täkin ja kuinka kauan. Kun työhön kulunut aika on tarkkaan tiedossa, saa laskutuksenkin toimimaan au- tokohtaisesti ja tarkasti. ”Jos näitä ominaisuuksia ei käy- tä, ei voi saada tehokkuusluku- jakaan. ProcessManagerin laaja käyttö tarkoittaa, että työntekijät kirjaavat sinne tietoa pitkin päivää iPadeilla, mutta eipä se iso vaiva ole”, Julkunen sanoo. ProcessManagerin uusi oh- jelmasukupolvi Genesis lansee- rattiin Suomen markkinoille VauriokorjausEXPO:ssa 13.–14. huhtikuuta. Ohjelma on muuttunut entistäkin laajemmaksi ja sellaisek- si, että sitä pääsee itse räätälöimään itselleen sopivaksi. ”Aikaisemmin piti lähetellä säh- köpostilla muutostoiveita. Nyt pys- tyy kaiken tekemään itse. Ohjelma muuttui niin paljon, että olen töis- säkin opettanut sitä joka perjantai ikään kuin pala kerrallaan henkilö- kunnalle. Uutta tuli niin paljon, että asiat jäävät paremmin mieleen, kun kaikkea ei paasata kerralla”, Julku- nen kertoo. Ohjelman avulla on entistä hel- pompi myös antaa kiitosta henki- lökunnalle joka perjantai työviikon päätteeksi. Se on oikeudenmukai- nen ja kertoo faktat niin kuin ne ovat, ja antaa kyytiä mututuntu- malle. ”Siinä on ihan pakko välillä kiit- tää äijiä, kun on ollut kova viikko. It- sellä on saattanut olla jostain työn- tekijästä vaikka semmoinen fiilis, että se on vähän hidas, ja toisesta että se on nopea. Totuus saattaakin olla ihan päinvastoin. Vaikka joku kaveri kävelee autojen välissä hi- taasti, niin saattaakin tehdä sen oi- kean työn nopeasti.” Jokaiselle maalaamolle käyt- töön Tero Julkusen mielestä jokaisen maalaamon olisi syytä ottaa Pro- cessManager käyttöön jo senkin takia, että laki vaatii työaikakirjau- tumiset. Työaikakirjaukset ja palk- karaportit saa suoraan ohjelmasta. Ohjelmaa voi käyttää siinä laajuu- dessa kuin itse haluaa. Laajemmat ominaisuudet voi opetella vähitel- len. ”Kun tulee jokin tarve uudelle tiedolle tai toiminnan ohjaukselle niin tästä löytyy ratkaisu. Eli käyt- töä omien tarpeiden mukaan, sillä ProcessManagerin täysi hyödyntä- minen tekee työskentelystä ja johta- misesta helpompaa. ”Yksi asiakas palasi minulle pa- rin vuoden tauon jälkeen. Ensim- mäinen kysymys sen firman pel- tisepiltä oli, että päästäänkö taas käyttämään ProcessManageria. He- kin olivat kokeneet ohjelman tosi hyväksi, kun ei mene soitteluun tur- haa aikaa”, Julkunen kertoo. Sama ajansäästö pätee häneen itseensä. Ennen hän joutui roikku- maan puhelimessa jopa 10 tuntia viikossa sopimassa maalaamoon tu- levista autoista. Nyt siihen ei tar- vitse käyttää enää minuuttiakaan. Työaikaa säästyy tosi paljon muihin töihin. PROCESSMANAGER -toimin- nanohjausjärjestelmää (Pro- Ma) päivitetään jatkuvasti uu- sin ja parannetuin ominaisuuksin. Alkuvuonna 2018 lanseeratussa päivityksessä on parannettu käyttä- jäystävällisyyttä ja uutena ominai- suutena löytyy nyt muun muassa korikorjauksen ja maalauksen työ- aikasuunnittelu. Ohjeajat saadaan automaatti- sesti vauriolaskentaohjelmasta, kun työnumero luodaan. Tämän jäl- keen tarvittava työaika voidaan va- rata sekä korikorjauksen että maa- lauksen osalta työntekijöittäin. ProMa:an on mahdollista täyttää työntekijäkohtaisia, kokemukseen perustuvia työtehoasetuksia, jolloin työaikaresurssin arviointi on mah- dollisimman tarkkaa. ProMa:n uudet ominaisuudet Esimerkki Esa ja Eero Esikäsittelijäl- le osoitetuista korikorjaamon töistä. Esimerkki Matti Maalarille osoite- tuista maalaukseen liittyvistä töis- tä, joissa maalauskammion työaikaa on varattu 8:30 ja 13:00 väliselle ajalle. Kaikki hyöty irti ProcessManagerista

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=