Cora 2/2019

Samoin teki Janne Golfin kanssa. Tablettinsa ruudulta Janne tarkasti Golfin värikoodin ja siirtyi sekoitushuoneeseen. Golfin väri oli mitattu PPG:n uudella spektrofotometrillä RapidMatchillä GO:lla jo sen saapuessa, ja nyt oikea variaatio odotti PaintManagerin sekoitusjonossa. Hiljattain Janne oli hank- kinut myös automaattisen Daisy Wheel - sekoituskoneen johon Janne asetti tyhjän astian, valitsi haluamansa maalimäärän – tällä kertaa 75 grammaa – ja painoi nappia, jolloin kone aloitti huiputarkan sävynvalmis- tuksen. Sillä aikaa kun Daisy Wheel teki sävyä, laittoi Janne USI-maalauskammion energiaa säästä- välle valmisteluvaiheelle ja aloitti suojauksen viimeistelyn ja pölyjen pyyhinnän maalatta- vilta pinnoilta. Kun auto oli valmis ruiskutuk- seen, oli Daisy saanut sävyn tehtyä ja Janne pääsi viivytyksettä ruiskuttamaan. Saatuaan Envirobasen pintaan vaihtoi Janne kammion haihdutusvaiheeseen ja hyödynsi haihdunta-aikaa nappaamalla käteensä uuden akkukäyttöisen Mirka ARP-B -kiillotus- koneen siirtyen sitten Focuksen kimppuun. iPadiltaan Janne klikkasi Focuksen työajan käyntiin. Jo vuosia siten Janne oli todennut että työ on paras aloittaa aina sävyn valinnalla. Turhaa ajanhukkaa laittaa auto ruiskutusval- miiksi ja alkaa sitten miettiä, että mikähän olisi oikea sävy. Joskus sävyn valinta oli ollut aikaa vievää variaatiokarttojen selailuineen ja värimallien ruiskuttamisineen, mutta Janne oli hankkinut uusimmat välineet ja opetellut käyttämään niitä huolella. Hänen kokemuksensa RapidMatchGO-väri- mittarista olivat niin hyviä että useimmiten hän luotti kameran valintaan käyttämättä aikaa valinnan tarkastamiseen variaatiokar- talla. Sen Janne oli oppinut kantapään kautta että spektrofotometrillä mitattava maali- pinta oli oltava kiillotettu täysin naarmutto- maksi. Silmälle lähes näkymättömät pesu- naarmut tai vastaavat saattoivat vaikuttaa valon heijastumiseen niin häiritsevästi, että hyvin kiillotettu tai kiillottamaton pinta saattoi antaa aivan eri tuloksen. Uusi akkukäyttöinen Mirka ARP-B ja oikeat aineet tekivät kiillottamisesta nopeaa ja helppoa. Janne valitsi mittausalueen korjatta- valta alueelta ja se oli hetkessä kiillotettu. Sitten mittaus RapidMatchGO:lla ja tuloksen lataus PaintManager-ohjelmaan. Match rating oli hyvä ja Janne tiesi että on turha hieroa sen enempää. Sävy on taatusti häivy- tyskelpoinen ja hänen maalaamossaan kor- jausmaalaus tehdään häivyttäen - aina. Ja siksi sävyjen vuoksi maalauksia uusitaan erit- täin harvoin. Täsmälliset sävyt Daisy Wheelillä Janne laittoi taas Daisy Wheelin sävynteko- töihin ja latasi sitten uuteen 1,2 I -suutti- mella varustettuun SATAjet X 5500 -ruis- kuun PPG D8175 -kirkaslakan, jolla lakkaus tapahtuu kertakäynnillä kammiossa. Kävel- tyään kammioon Janne kytki ruiskun paineil- maan ja painoi liipaisimesta, jolloin USI Chronotech -kammio siirtyi automaattisesti ruiskutusvaiheeseen. Muutaman minuutin kuluttua lakkaus oli valmis ja Janne valitsi kuivausvaiheen. USI:n lämpötila kohosi ohjelmoidusti ensin hetkeksi 70 celsiusastee- seen ja aleni pian 60 asteeseen. Viiden minuutin kuluttua maalaus oli kuiva. Janne klikkasi tabletillaan Golfin ruiskutus- vaiheesta viimeistelyvaiheeseen jotta Hessu näkisi työn olevan valmis viimeistelyyn. Myös peltikorjaamossa nähtäisiin ProMan kautta työn olevan lähes valmis, ja palau- tuvan pian heille. Samalla Janne näki että Hessu oli saanut Bemarin luovutuskuntoon ja teki nyt jo Focuksen pohjatöitä. Kyseessä oli pieni vaurio ja koska työllä oli kiire, käyt- täisi Hessu PPG:n D8082 UV-primeria ja auto olisi muutaman minuutin päästä jo vii- meistelyhionnassa. Jannea suorastaan hymyilyttivät nykyiset nopeat jääkiekkoilijat ja nopeat automaa- lauksen aineet ja apuvälineet. Hän kävi otta- massa Daisy Wheelistä pois valmiin sävyn ja laittoi Daisyn tekemään Passatin väriä, joka oli jo sekoitusjonossa. Jannen hymy vain syveni kun samaan aikaan sisään astui maali- toimittajan jakelija Jukka, joka toi varastoon uudet tuotteet ProcessManager-varastonhal- lintaohjelman automaattisesti tekemän tilauksen perusteella. Kaukana takana olivat ne ajat, jolloin jokin tuote saattoi päästä loppumaan kun ei kii- reessä ehtinyt tekemään tilauksia huolella. Nyt Jannella oli jopa aikaa kuunnella edus- tajan tuoreimmat tuoteuutiset ja tekniset vih- jeet. Jukka kertoi yllättävän uutisen että sävy- karttojen valmistuksesta saatetaan tulevai- suudessa luopua. Huhujen mukaan eräs toinen maalivalmistaja olisi jo tehnyt sel- laisen päätöksen. Uutinen ei Jannea hätkähdyttänyt. Olihan jo nyt karttojen tarve vähentynyt ja sävymit- tarit todennäköisesti kehittyisivät edelleen hyvin nopeasti. Jos karttojen valmistukseen käytettävä rahamäärä käytettäisiin sävymitta- reiden kehitykseen, niin toisi se taas nopeutta työskentelyyn kun aikaa vievä kart- tamallien ylläpito ja variaatiovalinta niiden ja sävyntarkistuslamppujen avulla jäisivät pois. Edustaja heilautti kättään ja jatkoi kierros- taan. Janne näki tabletiltaan että kuljettaja oli tuomassa peltikorjaamolta jo myöhässä olevaa autoa. "Eipä tarvitse tuonkaan perään soitella, kun on ProMa käytössä", ajatteli Janne tyytyväisenä. Hän tiesi että myös auto- liikkeessä seurataan tarvittaessa ProMasta töiden etenemistä. Auton viimeistelyn jäl- keen lähtee lisäksi automaattinen tekstiviesti auton noutovalmiudesta. Puhelinkyselyihin vastaamisen ja soittelun sijaan voi ajan nyt käyttää olennaiseen, eli laskutettavaan työhön.  Suomi on jääkiekon maailmanmestari ja PPG maalauksen. Janne nappasi Daisy Wheelin tekemän Pas- satin värin ja lähti hallin puolelle jatkamaan niitä hommia joita koneet eivät vielä osaa tehdä. www.corarefinish.fi 2/2019 13

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=